3. יוצאים לרכוב

סיימתם עם שלב ההכנות? גם אם כן, מומלץ לבצע בדיקה חוזרת, רגע לפני שאורזים את תיק הרכיבה או רוכסים את הכפפות, שהכל נמצא.

יאללה… יוצאים לרכוב!

במהלך הרכיבה:

1. אל תתחילו לצלם מייד בתחילת הרכיבה. כן לצלם את שלב ההתארגנות ליד הרכבים כשהרוכבים מתלבשים או מתארגנים לקראת הרכיבה, אבל אין צורך לצלם את ה-10-15 דקות הראשונות. הסיבה? הרוכבים, וגם אתם, עדיין לא "חמים". לא תתעדו ביצועים מרשימים או קצב רכיבה ראוי לציון. לאחר זמן זה, הרוכבים כבר חמים ולא "שרפתם" זמן צילום וחיי סוללה על רכיבה שממילא לא תיכנס לסרטון הסופי. אז עזבו – תורידו את זה כבר מההתחלה ותחסכו על הדרך גם זמן עריכה מיותר אח"כ בבית.

2. זוכרים את הטיפ של מישל דור מסעיף "ההכנות לרכיבה"? שם נקבע הכלל: על כל דקה שאתם מתכננים לסרטון הסופי, איספו לא יותר מ-8 דקות של חומר צילום \ חומר גלם לפני עריכה. מה שנקרא: 8 דקות ברוטו. רכבתם ואספתם את החומר המיועד? הפסיקו לצלם. אם יש לכם את כל החומר שאתם צריכים לסרטון, אל תאספו עוד חומר גלם לשווא. אחרת תגיעו למצב אבסורדי בו: תשבו אחרי 3 שעות רכיבה, תצפו במשך 3 שעות בבית בחומר שצילמתם כדי לחפש את הקטעים הטובים, לא חבל? מדובר על השקעה של שעות רבות בעבור סרטון בן 3-4 דקות! מניסיון שנכתב בשעות רבות מבוזבזות אני ממליץ: אל תצלמו "סתם". שעות העריכה יכריעו אותכם בשלב כזה או אחר. הנה דוגמה לסרטון שצילמתי וערכתי (לא ב-HD), ונידון לשיממון ושיעמום בשל אורכו: 2 שירים שלמים מלווים אותו, והוא בסך הכל 5 וחצי דקות סרטון.

3. עוד טיפ של מישל דור: בהמשך לסעיף הקודם, אם אתם בכל זאת חוששים לפספס קטעי אקשן חשובים או נפילות של חברים ברכיבת שטח – החליפו בין הכרטיסים. באחד יהיו לכם קטעי הרכיבה שמספיקים לדעתכם ליצירת הסרטון ובשני, יהיה חומר הגלם בו תשתמשו אם וכאשר תדעו שיש בו אקשן שראוי לעריכה (או שסתם יצא לכם סרטון קצר מדי ואתם זקוקים לחומר גלם לעבוד איתו).

4. החליפו מיקומים במהלך הרכיבה עם הרוכבים שאיתכם. אפילו אם יש רק עוד רוכב אחד. זה נחמד להיות ראשון ולשמור על המצלמה מאבנים מתעופפות או מאבק של הרוכב מלפנים, אך לרוב – צילום שכזה לא מעניין יותר מ-10-15 שניות. (סרטון לדוגמה). נסו להגיע למצב בו כל קבוצת הרכיבה שלכם מתועדת, גם הרוכב האיטי ביותר. (דוגמה: סרטון בו כמעט ואין קטעי רכיבה ללא רוכב מלפנים). כך גם תהיה מזכרת רכיבה ליותר חברים וגם ליותר צופים יהיה עניין אישי בסרטון.

וכאילו שזה לא מספיק, יש עוד סיבה תומכת: העניין גבוה יותר כשרואים סגנונות רכיבה של רוכבים שונים (הלבושים בד"כ בחליפות בצבעים שונים), ותמיד יש סיכוי שהרוכב האיטי בשטח (בניגוד לכביש כמובן) יתקע במעבר מכשולים מסויימים ואולי אף יפול וידגים, לא עלינו, נפילה שאינה מכאיבה אך משעשעת.. :-)

במהלך הפסקות הרכיבה:

5. תנו למצלמת הקסדה להמשיך לעבוד כשהיא מופנית אל החבר'ה הנחים לצד האופנועים. ויש לכך 2 סיבות עיקריות:

5.א. לפעמים אפשר לאסוף שם קטעים וצחוקים שיוסיפו לא מעט צבע לסרטון הסיום ויוסיפו לאיכות ה"מזכרת" שהסרטון מהווה.

5.ב. סרטוני רכיבה בהם משולבים קטעי אווירה מהרכיבה עצמה, מעניינים הרבה יותר מכביש (או סינגל) שמתפתל במשך 5 דקות מול המצלמה באותה הזוית. שילוב הפסקות הרכיבה מוסיף לעניין הצופה ונותן לו חשק להמשיך ולצפות בסרטון.

6. למתקדמים בלבד: הנה כמה טיפים טובים מהבלוג דיג'ט כדי לשפר את איכות התוכן המצולם מבחינת הבנת הכללים הבסיסיים בצילום (ולא מהבחינה הטכנית). שימו לב שהטיפים הללו  מתייחסים למצלמות בעלות אפשרות לשינוי מיקוד. דבר שלא קיים במצלמות קסדה \ מצלמות אקסטרים כיום. עם זאת, ההבנה חשובה.

7. נצלו את הפסקת הרכיבה כדי לתחזק את המצלמה שעל הקסדה: נקו מבוץ או מאבק שאולי הצטברו על העדשה. בדקו את חיווי מצב הסוללה – אולי היא נגמרה או קרובה להגמר? החליפו בחדשה. ואם אין? ארזו את המצלמה בתיק. אין טעם לסכן אותה כשהיא לא מצלמת. בדקו את מצב כרטיס הזיכרון. אולי הגיע הזמן להחליפו בחדש?

8. הפסקת הרכיבה היא הזדמנות טובה לשינוי מיקום המצלמה. אם יש לכם מס' נקודות עיגון שהכנתם מראש בבית ע"ג הקסדה או האופנוע, זה הזמן להשתמש בהן ולהחליף את זוית הצילום לטובת עניין גדול יותר בסרטון הסופי. הנה דוגמה מסרטון שצילמתי: בקטעי המוזיקה הקצבית המתעדים נפילות\טעויות רכיבה, המצלמה ממוקמת על הקסדה. בקטעי המוזיקה הרגועה והשקטה יותר, שילבתי צילומים מסוף הרכיבה (סוף היום), בהם המצלמה מוצמדת למגן החזה ומציגה את איזור הכידון. התקנתי אותה שם כמובן, במהלך ההפסקה. אגב, בהפסקת הרכיבה עצמה, שיחררתי את המצלמה מהעיגון שלה לקסדה, וצילמתי את החברים עושים שטויות כשאני מחזיק אותה בכף ידי.

9. בהמשך לסעיף הקודם: קחו בחשבון שזויות מסויימות נראות מעולה בתוצאה הסופית (כמו חיבור המצלמה לטלסקופים או לזרוע האחורית), אבל זוויות מיוחדות שכאלו, טובות לצילומים קצרים מאוד: לראות אותם ל-5-10 שניות פעם או פעמיים בסרטון, זה בסדר גמור. מעבר, זה כבר מעיק.

ואם זה לא מספיק והאנגלית שלכם ברמה סבירה, הנה סרטון הדרכה משעשע אך יעיל של האתר Vimeo עם טיפים טובים ובסיסיים לצילום:

Video 101: Shooting Basics from Vimeo Video School on Vimeo.

צילמתם? מוכנים לערוך את התוצאה? הקליקו כאן!

כתיבת תגובה